De gemeente Rheden gelooft in ontwikkeling en samenwerking. Zij zien de meerwaarde van het samenwerken tussen Ondernemers, Onderwijs & Overheid. Zo is VeluwezOOOm got talent ontstaan
Wat was de vraag?
In opdracht van de triple-helix (Ondernemers-Onderwijs-Overheid) van gemeente Rheden bouwen we een talentenprogramma voor ondernemende leerlingen, studenten en schoolverlaters. Het programma is gericht op jongeren met een (bedrijfs)idee, een wens of een droom. Zo zetten zij de eerste stappen naar een plan van aanpak waarbij ze rekening houden met de global goals. De deelnemers worden op passie en intrinsieke motivatie geworven en geselecteerd.
Wat is mijn rol?
Gemeente Rheden werkt met Ondernemers, onderwijs en overheid (3 O’s) samen aan grote en kleine projecten. In een netwerk wat past bij de schaal van de regio. Als kwartiermaker zorg ik voor het plan van aanpak, het projectbeheer en coördinatie. Als kwartiermaker zet ik het talentenprogramma in gang en zorg ik voor innovatie. Bouw proeftuintjes, sluit hiervoor de partners aan en zoek een inspirerende locatie.
Wat was het resultaat?
Overheid, Ondernemers en Onderwijsinstellingen in gemeente Rheden (Titus Brandsma vo, Rhedens vo, Aeres mbo, Astrum College mbo, Yuverta mbo en Hogenschool van Hal Larenstijn) geven jongeren de mogelijkheid zich te ontwikkelen als strart-up van hun (bedrijfs)idee, een wens of droom. VeluwezOOOm got talent bestaat uit een een modulair programma van 10 sessies.
Iedere sessie duurt 2 uur en heeft een duidelijke koppeling aan het business model canvas of business model you. Als afsluiter pitchen zij hun idee, wens of droom aan doorgewinterde ondernemers en de wethouder van economische zaken gemeente Rheden. De raadzaal van het gemeentehuis Gemeente Rheden is hiervoor een gepaste locatie.
Ondernemers, docent en de ambtenaar voelen zich eigenaar door het geven van masterclasses en zijn samen verantwoordelijk voor de inhoud.
Het talentenprogramma sluit af met een eerste plan van aanpak, een verkregen netwerk en een certificaat. In de Dragons’ Den krijgen de plaatsen 1, 2 en 3 een geldprijs voor hun ontwikkeling.